Конспекти уроків 6 клас





         Розробка  уроку
               з української літератури 
                         у 6-му класі
                               на тему:

     «Леся Українка. Образ ліричної героїні
         
            в поезіях «Як дитиною,бувало»,
                                   
                      «Тиша морська»
                                                                                 Підготувала:
                                                                                                Вчительукраїнської мови
                                                                                                 і літератури
                                                                                               Антоній О.М.
                             Воловець - 2015




Тема:         Леся Українка. Образ ліричної героїні в поезіях                                                                                                                                                -                  «Як дитиною,бувало», «Тиша морська».
Мета:      
-   розповісти учням про дитинство Лесі Українки,  з’ясувати роль батьків і родини у вихованні       поетеси, дослідити,коли  і як сформувалися провідні    риси її характеру,познайомити х першими поезіями маленької Лесі,підготувати учнів до сприйняття поетичних творів поетеси;

   - розвивати навички виразного читання ліричних творів,аналізувати поезію,розвивати логічне мислення,уважність,вміння характеризувати образ ліричної героїні поезії,визначати художні засоби;

- виховувати почуття співпереживання,прагнення бути мужнім,впевненим,цілеспрямованим,як і Леся Українка.

Тип уроку:   засвоєння нових знань.

Обладнання:   портрет Лесі Українки,інтерактивна дошка,
                           підручник з української літератури,
                           запис музичної інтерпретації поезії
                          Лесі Українки «Як дитиною,бувало»,дидактичний                                                         матеріал:   тестові завдання,літературні картки уроку (для учнів), виставка книжок поетеси.
                                                    Епіграф уроку:
                                                  Я буду крізь сльози сміятись,
                                                               Серед лиха співати пісні,
                                                               Без надії таки сподіватись,
                                                               Буду жити! Геть думи сумні!
                                                                                                Леся Українка
                     «Убий – не здамся» - девіз життя Лесі Українки.

                           Перебіг уроку
І. Організаційний момент
   Привітання
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слайд 1.
Слово вчителя:
    Мріяла стати художником,бо гарно малювала;музикантом,бо мала неабиякий хист до музики. І не знала дівчинка, що в серці поселилася Муза,що її поезії судилося стати в майбутньому окрасою української літератури. Сьогодні на уроці ми поглибимо знання про геніальну доньку українського народу,котра народилася на чарівній Волині і засвітила провідну зірку свободи і кинула виклик відчаю і горю.
«Убий – не здамся» - девіз життя Лесі Українки.
   Літературна гра  «Розсипанка» Слайд 2.

1)     духу,багатство,міцність,найбільше,людини.
2)     зумів у нещасті,мужній той,хто,добрим,бути.
3)     долі,коваль,кожен,своєї.
  Учні відновлюють  прислівя. Слайд 3. 
    Запитання до змісту прислівя:
1.     Про яку рису характеру йде мова у цих прислівях?
2.     Чи знаєте ви людей,які характеризуються великою мужністю? (в історії,
в літературі,в сучасному житті).
    Учні відповідають.
Слово вчителя:
    Колись у далекому минулому грецький мудрець-філософ Зенон проводив свої заняття в Афінах. Він говорив,що людина має надавати перевагу розумові,а не почуттям серця,повинна мужньо і стійко переносити всі життєві труднощі,негаразди. Так виник філософський напрям стоїцизм,а його прибічники стали називатися стоїками.
    Тепер про людину,яка виявляє стійкість і мужність,незламність волі під час життєвих випробувань,говорять,що вона має стоїчні риси характеру.

Словникова робота. Слайд 4.
Словничок:
Стоїцизм – це риса характеру,що характеризується мужністю,стійкістю,вмінням долати труднощі за допомогою розуму.
  Саме таким стоїчним характером і володіла видатна українська поетеса Леся Українка.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.Слайд 5.
   Слово вчителя:
«Наша Леся», - говоримо просто і звично,ніби про найдорожчу і рідну людину. Образ Лесі входить у наше життя з першими піснями і віршами,полонить серце своєю великою любовю до народу,мужністю і величчю,своєю незламною силою. Ось уже понад сто років її поезія лунає з наших уст.
   Випереджувальне завдання .
    1.Презентація учня про дитинство Лесі Українки.(Заздалегідь підготовлена)
   2. Запитання до класу:
 - Хто ще знайшов якусь цікаву інформацію про дитячі роки Лесі. (учні відповідають)
Слово вчителя:
  Родина Косачів була незвичайною,адже дала світові кількох письменників. Та найзнаменитішою стала,звичайно,Леся Українка.
    3. Сценка «Спогади членів родини про Лесю».  Слайди 6-12.

Виходить Леся Українка:
       На шлях я вийшла ранньою весною
       І тихий спів несмілий заспівала,
       А хто стрівався на шляху зі мною,
       Того я щирим серденьком вітала:
       Непевна путь,мій друже,в нас обох,-
       Ходи!Шлях певний швидше знайдем вдвох.
       Ох,довгий шлях сей,тяжко йти по йому,
       Найтяжчий для того,хто одинокий!
       Та не сама я на шляху тяжкому,
       Я не сама мандрую в світ широкий.
Автор:
   Після вечері сімя збиралась в батьківському кабінеті. Це була невелика,зі смакам опоряджена кімната – улюблене місце дітей і дорослих. На стіні,у вишитих Ольгою Петрівною рушниках,висів портрет Шевченка з пишними козацькими вусами,в пальті і чорній смушевій шапці,а далі – фото господарів,рідних і знайомих.
Згадує мати Лесі – Олена Пчілка.

Мати:
  Моя донька,Лесенька,з дитинства була хворобливою дитиною. Коли їй було 6 років,ми пішли до річки святити воду. Це було саме на Водохреща.
Трапилося нещастя:Леся провалилася,промочила ніжки,потім застуда. Ми з чоловіком навіть не здогадувалися,що в майбутньому це буде хвороба на все життя. Леся страждала від страшних болів,мовчки переносила операції. До школи,звісно,ходити не могла. Тому навчалася вдома з нашою допомогою.
Автор:
Родина була великою. Ось так згадує Лесю її сестра – Ольга .
Сестра Ольга:
Леся була молодшою від мене,але з дитинства була бойовим дівчиськом,верховодила навіть у хлопячому гурті. Вона мала чудові здібності,оволоділа 10 мовами,історією,літературою самотужки. Пам’ятаю,як ми з родиною збиралися у великій кімнаті,Леся грала на фортепіано,сама навіть писала музику. А коли заарештували нашу тітоньку Єлю,Леся написала свій перший вірш «Надія». А мама запропонувала їй обрати псевдонім Леся Українка. Нашій майбутній поетесі було лише 9 років.

 Леся:
         Ні долі,ні волі у мене нема,
         Зосталась тільки надія одна:
         Надія вернутись ще раз на Вкраїну,
         Поглянути ще раз на рідну країну,
         Поглянути ще раз на синій Дніпро,-
         Там жити чи вмерти,мені все одно;
         Поглянути ще раз на степ,могилки,
         Востаннє згадати палкії гадки…
         Ні долі,ні волі у мене нема,
         Зосталася тільки надія одна.
Автор:
З-поміж усіх рідних найбільш дружньою буле Леся зі своїм братом Михайлом.

Брат Михайло:
Все своє дитинство ми провели разом. Разом гралися,разом вчилися,працювали. Наші батьки так пишалися,коли побачили підручник стародавнього світу,який написала Леся для нашої молодшої сестрички.
Я пам’ятаю дитинство,коли ми, незважаючи на наше дворянське походження,любили проводити вільний час разом із селянськими дітьми,
коли перебували у своєму сільському маєтку в селі Колодяжне. Дуже цікаво розповідав тоді дядько Лев про русалок,мавок,лісовиків,що  Леся аж побігла уночі до лісового озера,щоб їх побачити. Пізніше Леся напише про це у драмі «Лісова пісня». А поки вона багато читає,подорожує.

Леся Українка:
Моя мама постійно супроводжувала мене різними мальовничими місцями України. Я зустрічалася з відомими людьми – цікавими. Через важку хворобу мені довелося побувати на лікуванні в Єгипті,Криму,Грузії. Я бачила чудові місця,насолоджувалася теплим сонечком,писала свої твори про українців,про відомих героїв інших країн. Мені здавалося,що все це – моя душа,моє життя. Мені не було боляче,наснагу і підтримку я відчувала завжди.
           Ні!Я жива!
           Я буду вічно жити!
           Я в серці маю те,що не вмирає!
Автор:
  Леся Українка померла в Грузії,в містечку Сурамі. Ми сьогодні захоплюємось цією талановитою жінкою,яка все життя долала свій фізичний біль.

    Виконання завдань на основі набутих знань
Яка ж вона – Леся Українка?
    1. Учні заповнюють таблицю про родину і діяльність поетеси.(Додаток до уроку)
    2. Літературний диктант:
1.     Народилася Леся Українка на…(Волині)
2.     Скільки років було майбутній поетесі,ноли вона написала листа своєму дядькові м.Драгоманову7 (5 років)
3.     Які твори були для Лесі найулюбленішими відтоді,коли вона навчилася читати? (Т.Шевченка,укр.народні казки,грецькі міфи,про мандрівників)
4.     В яку предивну істоту повірила Леся із розповідей мами? (Мавку)
5.     Що найбільше любила робити Леся в дитинстві?(Співати,танцювати,грати на фортепіано)
6.     У скільки років написала перший вірш? (у 9 років)
7.     Як називався цей вірш? («Надія»)
8.     Кому вона його присвятила? (тітці Єлі)
9.     Коли Лесі було 13 років,зявився перший друкований вірш («Конвалія»)
10.      Як підписувала мама Лесі її вірші,відсилаючи їх до друку в Галичину?(Леся Українка)
11.      Душею родинних свят сімї Косачів завжди була Леся,де їй відводилася роль… (сценариста,режисера,костюмера)
12.      До яких міст їздила Леся на лікування? (Одеси,Ялти,Євпаторії)
ІV. Сприйняття нового матеріалу.
Слайд 13.
Слово вчителя:
Найкраще поетеса розкриває свій внутрішній світ у поезіях. Розглянемо її вірш «Як дитиною,бувало» - образ мужньої,сильної духом дівчинки.
Музична хвилинка. (Фонограмний запис пісні «Як дитиною,бувало»)
Декілька дівчат співають  під фонограму пісню «Як дитиною,бувало».
Виразне читання
Учні читають виразно вірш. Слідкують за змістом.
Запитання до класу:
-         Чи знаєте ви,що таке епіграма?.
Словникова робота Слайд 14.

Словничок:
Епіграма – це невеликий вірш,що висміює когось або якесь негативне явище у суспільстві.
  Завдання для учнів. Визначити тему і основну думку поезії. Слайд 15.
          Бесіда:
1)    Унаслідок чого героїня терпить страшні муки,страждає?
2)     Чому на запитання «Що болить?» героїня не зізнавалась у власних стражданнях?
3)     А ви вмієте терпіти біль? Чи поважають у товаристві тих,хто не вміє приховувати свої почуття,а весь час нарікає на свої біди?
4)     Отже,які риси характеру притаманні дівчинці?(сила волі,мужність,терпимість,витримка,гордовитість,вміння долати будь-які перешкоди)
5)    Поясніть рядки з поезії:»щоб не плакать,я сміялась»; «плачу я ,щоб не сміятись» (Протиставлення думок; зміна поглядів ліричної героїні; життя дорослої людини відрізняється від дитячого,тому треба вміти стримувати свої емоції,застерігати себе від необдуманого вчинку,необережного слова)
6)    Як можна умовно поділити вірш? (на дві частини:фізичний біль дитини і незламність духу дорослої людини)
7)    Як називається твір,який,по суті ,розкриває біографію самого письменника? (автобіографічним)
8)    Чи можна цей твір назвати автобіографічним?
      Заповнення таблиці про риси характеру Лесі Українки
Визначення художніх засобів:
риторичні питання
метафори:»біль доходив»,»зірватись має… епіграма»…
епітети:»гостра,злобна епіграма»…
Літературна ігротека. Знайдіть рядок за приголосними. Слайд 16..
Слово вчителя:
Отже,ми бачимо,як Леся Українка вміла приховувати свої почуття,фізичний біль,адже не виставляти напоказ страждання це велике мистецтво. І через багато років вона залишилась такою ж,як у дитинстві:
сильною духом,мужньою,стриманою. І.Франко її називав своєю донею і казав,що це «чи не єдиний чоловік» на той час у літературі.
  А зараз повторимо теорію літератури і розгадаємо кросворд.
Кросворд. Слайд 17.
1). Невеликий віршований твір,що співається.(пісня)
2). Як називається особа,що написала твір?(автор)
3). Яка найважливіша складова твору,за допомогою якої розкривається зміст?(образ)
4). Як називаються літературні твори,написані розмовною мовою?(проза)
5). Почуття особливого піднесення.(пафос)
6). Основний жанр літератури,призначений для сцени.(драма)
     - Що таке строфа? (група віршованих рядків,обєднаних за змістом,роз-
міром,певним римуванням та інтонацією)
-         Які існують строфи? (двовірш (дистих),тривірш(терцина),чотиривірш
(терцина) та інші.
Слово вчителя:
До десяти років Леся росла і розвивалася,як і всі діти. Та скоро сталося велике горе,яке до останнього подиху мучило поетесу. Слайд 18.

Слово вчителя:
Хворіла туберкульозом кісток і тому часто змушена була їздити у Крим,бо лікарі радили теплий сухий клімат. Там,у Євпаторії,поетеса багато проводила часу. Спостерігала за чарівною природою і викладала свої враження у поетичні рядки. Так Леся Українка пише цикл поезій «Кримські спогади»,які присвячує братові. Слайд 19.
  Виразне читання вірша «Тиша морська»
       Бесіда:
1). Яку картину побачила героїня через віконце? Зачитайте.
2). Чи завжди на морі буває тиша?
3). Чи боїться героїня вирушати у далеку мандрівку?
4). Які риси характеру притаманні героїні? (чуйна,душевна,цілеспрямована
волелюбна,вміє протистояти труднощам,любить природу)
5). Чи притаманні ці риси характеру Лесі Українці?
    Доповніть таблицю про риси характеру поетеси.
 пошукова робота – складання художнього паспорта поезії. Слайд 20.

Літературна ігротека. Добери риму. Слайд 21.

Творче асоціативне завдання у групах. Скласти сенкан. Слайд 22.
І група – Леся Українка
ІІ група – Дитинство
ІІІ група – Мрії
Слово вчителя:
У нас у класі є теж маленька поетеса,яка написала вірш про Лесю Українку.
Учениця читає свій вірш «Дочка Прометея».
V. Домашнє завдання. Вивчити вірш «Як дитиною,бувало» напамять. Скласти художній паспорт до нього. Написати відгук: «Чим мене вразила поезія Лесі Українки» Слайд 23.
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.


                          


         
             

                                                    



                        Яка ж вона – Леся Українка?


      Родина

      Діяльність

  Риси характеру






































                                  Дочка     Прометея

Зараз я вам розкажу
Про дівчину ось яку.
Я про неї память бережу,
Про нашу славну Українку!

Була прекрасною дівчиною,
Хвороба її в свої руки взяла.
Так,ніби була в чомусь винною…
І через неї своє життя віддала.

Прикутою до ліжка –
Хворою вона була.
Плакала за вікном доріжка,
І лиш невинний біль відчула.

Та Леся – жінка легендарна,
Мужня,горда,нездоланна!
Щоб не плакать вна сміялась,
Замість впасти – гордо встала!

Слово-криця – її зброя,
Що вогнем світила в грудях!
Слово-лід – її кольчуга,
Все життя служила людям!

А коли її не стало,
Щось нам в грудях запалало .
Свій вогонь вона дістала
І у душі нам поклала!
                                                  Лях Таїсія  6-А клас

0 коментарі:

Дописати коментар