Конспекти уроків 11 клас



           СИНОНІМІКА СКЛАДНОПІДРЯДНИХ І ПРОСТИХ РЕЧЕНЬ З                      ДІЄПРИКМЕТНИКОВИМИ І ДІЄПРИСЛІВНИКОВИМИ ЗВОРОТАМИ



Мета: повторити поняття про складнопідрядні й прості речення з дієприкметниковими і дієприслівниковими зворотами; розвивати вміння правильно й комунікативно доцільно висловлювати власні думки за допомогою синонімічних відповідників складнопідрядних і простих речень з дієприкметниковими і дієприслівниковими зворотами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу

до літературної мови й культурних надбань рідного народу.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Стилістика: синтаксична синоніміка; норми вживання синтаксичних засобів у офіційно-діловому стилі.

Міжпредметні зв’язки: російська мова.

Тип уроку: урок розширення й поглиблення знань та розвитку практичних умінь.

                                          ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань

IV. Формування й удосконалення практичних умінь і навичок


Самостійна робота з пам’яткою



Прочитайте пам’ятку. Зробіть виписку-конспект основних її положень.

ПАМ’ЯТКА

Синонімічними є:

дієприкметникові звороти й підрядне означальне речення: Усіх зацікавила інформація, яку передали по радіо. — Усіх зацікавила інформація, передана по радіо;

обставини, виражені іменниково-прийменниковими сполучниками, дієприслівниками та обставинні підрядні речення: після повернення з концерту… — повернувшись із концерту… — коли повернувся з концерту…

З метою економності вислову й точності відтворення думки в українській мові часто вживають дієприкметникові та дієприслівникові звороти.

Рекомендації щодо їх вживання такі:

Дієприкметникові звороти замінюють додаткові підрядні речення і дозволяють уникнути надмірного повторення сполучного слова «який».

У діловому, науковому стилях краще вживати прості речення з дієприкметниковим зворотом, у розмовному мовленні — складнопідрядні з підрядними означальними, оскільки в підрядних означальних бліьше виразно підкреслюється дія, у дієприкметникових зворотах — ознака.

Дієприслівникові звороти коротші і динамічніші, ніж аналогічні їм значеннєві форми обставинних підрядних речень.

Дієприслівниковим зворотом не можна висловити значення часу, причини, умови. Тому якщо треба зберегти смисловий відтінок одного з цих типів підрядних речень, його не слід замінювати дієприслівниковим зворотом.

Паралельне вживання синонімічних структур сприяє уникненню одноманітності мовлення, урізноманітнює його.

Не рекомендується розпочинати речення або абзац дієприслівниковими зворотами, бо це збільшує його обсяг і надає сухого, трафаретного, канцелярського звучання усьому тексту.

Оскільки смислова близькість дієприслівникових зворотів до підрядних речень менша, ніж у прикметникових зворотів, під час заміни — якщо є можливість вибору — про це слід пам’ятати.

Лінгвістичне конструювання



Виділені частини складних речень замініть дієприкметниковими зворотами. Перебудовані речення запишіть, звороти підкресліть. Поясніть уживання розділових знаків.

Зразок: Стрічатиме нас деревце, що ми посадили в юності. — Стрічатиме нас деревце, посаджене нами в юності.

1. Зневажена тобою рідна мова — немов діброва, яку знищив вогонь. 2. Поет стає корінням лісу, який називають народ. 3. В історії є постаті, про які люди забули. 4. Вірте кожному слову, що ви від мене почули!

Прочитайте подані прислів’я. Перепишіть, вставляючи пропущені букви і розкриваючи дужки. Доберіть до поданих речень синонімічні конструкції з підрядними умови.



Зразок. Не знаючи броду, не лізь у воду. — Як не знаєш броду, не лізь у воду.

1. Не/знаюч.. броду, не/лізь у воду. 2. Не/ро..бивши краш..нки, не/сп.. чеш яєчні. 3. Не/нах..лившись, з кр..ниці води не/нап’єш..ся. 4. Не/навчивши в п..люшках, не/навчиш.. і в подушках. 5. М..ясом хвал..т..ся, юшки не/ ївши. 6. Не/скуби, не/повивши.

Мовна трансформація



Знайдіть у поданих реченнях відокремлене означення. Замініть ці означення підрядними частинами. Запишіть перебудовані речення українською мовою, використовуючи під час перекладу слова з довідки.

Зразок: В последний месяц произошли события, очень расстроившие Андрея. — В останній місяць сталися події, що дуже схвилювали Андрія.

1. Автор благодарит практиков-воспитателей, оказавших помощь в проведении исследования (Р. Буре). 2. Они пошли к мостику через ручей, впадавший в реку (К. Паустовский). 3. Окно моей комнаты выходило в сад, заросший смородиной, малиной и крапивой вдоль* забора (Ю. Казаков). 4. Полосы солнечных отблесков от волн, поднятых веслами, мерно** бежали

по берегам (К. Паустовский). 5. Язык есть самая живая, самая обильная*** и прочная связь, соединяющая отжившие, живущие и будущие поколения (К. Ушинский).

Доповніть подані конструкції. Запишіть їх. Який вид підрядних обставинних утворився? Поясніть уживання розділових знаків в утворених реченнях.



1. Щоб досягнути успіху, …. 2. …, аби відшліфувати свій характер. 3. В ім’я того щоб стати корисним своєму народові, …. 4. Треба багато часу приділяти самоосвіті для того, щоб …. 5. Щоб налагодити зв’язки між містамипобратимами, …

До утворених речень доберіть синонімічні прості іменниково-прийменникові конструкції. Запишіть їх.

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок

VI. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання



Виписати з підручника (біології, історії, правознавства тощо) 7–8 складнопідрядних речень з підрядними причини. Які сполучники найхарактерніші для цих речень? Доберіть до них синонімічні прості конструкції. Записати їх.






ЗАЙМЕННИКИ Й КОНТЕКСТ. СИНОНІМІКА ЗАЙМЕННИКОВИХ ФОРМ. ПРАВОПИС ЗАЙМЕННИКІВ

Мета: Повторити вивчений раніше матеріал про займенники, їх розряди, правопис, особливості вживання; формувати вміння грамотно вживати займенники для уникнення тавтології у творчих роботах; розвивати мислення, аналітичні здібності, усне й письмове мовлення, уміння грамотно будувати зв’язні монологічні висловлювання, уникаючи лексичних помилок; відпрацьовувати орфографічні навички через відпрацювання вмінь знаходити помилки в мовному потоці на розглянуті правила; виховувати любов до рідної мови, усвідомлення її багатства та розмаїття; повагу до діячів національної культури.
Обладнання: Мультимедійний проектор, опорні схеми, пам’ятки, картки з дидактичним матеріалом; ілюстративний матеріал із теми «Життєвий і творчий шлях Катерини Білокур».
ХІД УРОКУ
I. Організаційна частина
II. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація на

Вчальної діяльності
Учитель. Сьогодні протягом уроку ми маємо пригадати вивчене раніше про займенник, його роль у мові, зупинитися на розрядах займенників, правописі. Основну увагу ми зосередимо на особливостях уживання займенників у мовному потоці. Це є дуже корисним у підготовці до написання судження під час ЗНО, адже для успішного виконання такого виду роботи необхідно граматично правильно формулювати думки. Ми розглядатимемо цю тему на матеріалі про визначну українську художницю Катерину Білокур, що розширить ваші уявлення про українську культуру та мистецтво.
III. Актуалізація опорних знань

Бесіда.
— Що вам відомо з курсу морфології про займенник, його роль умові?
— Які розряди займенників ви пам’ятаєте?
— Пригадайте правила правопису займенників.
IV. Вивчення нового матеріалу

Робота з опорними таблицями.
(Опорні таблиці спроектовано на екран.) Розгляньте таблиці 1,2.
Таблиця, 1
Розряди займенників
Розряд
Приклад
Особові
Я, ми, ти, ви, він, вона, воно, вони
Зворотний
Себе
Питальні
Хто? Що? Який? Чий? Котрий? Скільки?
Відносні
Хто, що, який, чий, котрий, скільки
Присвійні
Мій, твій, наш, ваш, свій, її, його, їх, їхні
Вказівні
Цей, той, оцей, отой, такий, стільки, скільки
Означальні
Весь, всякий, кожний, інший, сам, самий
Неозначені
Абихто, абищо, абиякий, дехто, дещо, деякий, дечий, декотрий, будь-хто, будь-що, будь-який, будь-чий, хто-небудь, що-Небудь, який-небудь, чий-небудь, скільки-небудь, казна-хто, казна-що, казна-який, казна-скільки, хтось, щось, якийсь, Чийсь, котрийсь, скількись
Заперечні
Ніхто, ніщо, ніякий, нічий, ніскільки
Таблиця 2 Правопис займенників
Разом
Через дефіс
Займенники, утворені за допомогою часток Де-, аби-, -сь, ні-: деякий, абихто, Щось, нікому
Займенники, утворені за допомогою часток Казна’, хтозна-, бозна-, — будь, — небудь, -то, — от: Казна-який, хтозна-чим, кому-Небудь, будь-чий, такий-то, отака-от
Окремо

Якщо між часткою та займенником стоїть прийменник або інша частка: Аби до кого, аби ж кому, де про що, ні в кого, казна за ким, хто ж небудь, Кому Б Небудь

Типові граматичні помилки, Пов’язані з уживанням займенників:
• тавтологія (надуживання займенниками);
• недоцільне вживання особових займенників у контексті, коли неможливо розрізнити об’єкти дії, порушуються зв’язки між реченнями. (Наприклад: Іван Сирота. Його батько помер, коли йому було 20 років.)
V. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу Робота з ткстом.
Прочитайте текст. Визначте його тему й основну думку. Що справило на вас враження в історії Катерини Білокур? Випишіть із тексту займенники, визначте їх розряди.
Катерина Білокур народилася в селі Богданівці Пирятинського повіту Полтавської губернії (тепер це Яготинський район Київської області). Коли саме До кінця не з ‘ясовано. Сама художниця назиВала і 23, і 24 листопада, і 1900, і 1901 рік. Офіційною датою її народження було, зрештою, визнано 25 листопада (7 грудня) 1900року Це було логічніше за все, адже 25 листопада День Святої великомучениці Катерини.
Білокури були небідними селянами, тримали худобу, мали будинок, критий залізом, а головне Землю. Батько художниці, Василь ЙосиПович, володів двома з половиною десятинами, дід був, очевидно, іце Заможнішим. Крім Катерини, у сім’ї були ще два сини Григорій і Павло.
Приблизно в 6-—7років Катерина навчилася читати. Батько й дід Спочатку допомагали їй у цьому, але були здивовані успіхами дівчинки. На сімейній раді було вирішено: у школу Катрю не віддавати, оскільКи читати вона й так уміє, а економія одягу й, особливо, взуття Величезна. А от посадити її за прядку давно пора. Утім, це заняття дозволили сполучати із читанням букваря.
Коли саме майбутня художниця почала малювати, сказати важко, Але, очевидно, це відбулося не в дитинстві, а вже в отроцтві. Малювала Вуглиною на шматочках полотнини. У14 років Катерину застали за Цим безглуздим, як усі вважали, заняттям. Було вжито невідкладних Заходів—різки та найсуворіша заборона малювати. Відтепер дівчинці Доводилося творити потайки.
Робота по варіантах.
Варіант І: розподіліть у два стовпчики словосполучення із займенниками:
• у перший — із займенниками, що пишуться через дефіс;
• у другий — із займенниками, що пишуться окремо. Сказати казна/що, свято будь/яке, стелиться будь/перед/ким,
Пишуть хтозна/про/що, вітати кого/небудь, отака/то пригода, зник Хтозна/через/що, що/ж/небудь зміниться, хизуватися бозна/чим, узвишшя які/сь/то, сміється казна/з/чого, такий/от приятель.
Ключ: за другими буквами перших слів у кожному словосполученні прочитайте назву картини Катерини Білокур. {«Квіти за тином».)
Варіант II: розподіліть у два стовпчики словосполучення із займенниками:
• у перший — із займенниками, що пишуться разом;
• у другий — із займенниками, що пишуться окремо. Аби/в/що повірити, кому/ж/небудь повідомте, схотів аби/що,
Згодитись будь/на/що, зашкодив кому/сь, удався хтозна/в/кого, казна/про/що думає, створив де/що, на ні/скілечки не цікавих фактах, знаю будь/про/кого, ні/про/що не дбаю, звести ні/на/що, зцілити будь/за/яку ціну, звівся на ні/що, ні/до/чого не зобов ‘язує.
Ключ: за другими буквами перших слів у кожному словосполученні прочитайте назву картини Катерини Білокур. {«Хата вБогданівці».)
Робота В Парах.
Прочитайте речення. Знайдіть граматичні та лексичні помилки, пов’язані з уживанням займенників. Поясніть, як це позначається на змісті та загальному звучанні тексту. Запишіть відредагований текст.
У1940 році в Полтавському будинку народної творчості відкриВається персональна виставка художниці-самоучки з Богданівки КотРі Білокур. Вона складалася лише з 11 картин. Успіх величезний. КатериНу Білокур преміюють поїздкою до Москви. Вона відвідує Третьяковську Галерею, Пушкінський музей, музей Леніна, а головне враження
«малі голландці», художники-передвижники й французькі імпресіоНісти. Утім, вони її одночасно й захопили, і приголомшили. Якийсь час після цього вона навіть не могла працювати: «Куди мені бути художницею? ЯНіщо! Моя мазанина нікудишня! Я там таке бачила! Усе таке чудове, недосяжне для мене! Куди мені, дурній сільській дівЦі, і думати про якусь умілість! І хіба я можу щось путнє робити? і». Але заспокоївшись, знову й знову пише квіти, які не може не писати, Тому що краще за них немає нічого у світі. У1941 році Капіря Білокур Створює «Польові квіти».
Потім Війна… А в 1944році в Богданівку приїжджає Василь Нагай. Він директор Державного музею українського народного декоративного мистецтва, який пропонує Катерині Василівні організувати виставку й закупити картини. До речі, саме його стараннями Музей українського народного декоративного мистецтва має найкращу колекцію робіт Катрі Білокур.
Лінгвістична задача.
Прочитайте речення. Визначте, якого звучання надає йому виділений займенник. Як зміниться емоційне забарвлення речення, якщо займенник Наша Замінити на Ця, вона?
До захоплення дочки малюванням мати Катерини Білокур, Якилина Павлівна, ставилася доволі критично: «От покарав нас Господь таКою дочкою! У людей дочки в таких літах уже заміж: повиходили, їхні матері зятів мають, а Наша (не при хаті згадувати!) чортів малює!».Бесіда.
— До яких розрядів належать зазначені займенники? -— Зробіть висновки про те, якого емоційного забарвлення надають реченням у такому контексті займенники різних розрядів.
Лам ‘ятка з етики.
Учитель. Неввічливо говорити про людину, яка не присутня при розмові (а тим більше їй у вічі), уживаючи займенники Той, та, цей, ця. Нетактовно говорити про людину, яка присутня при розмові, уживаючи займенники Він, вона.
Робота з текстом.
Прочитайте текст. Визначте його тему та основну думку. Укажіть, до якого стилю він належить. Свою відповідь обґрунтуйте. Зверніть
Увагу на те, що в першій частині тексту переважають односкладні речення, автор начебто навмисно уникає підметів. Як це впливає на загальне звучання твору, його емоційне навантаження? Як зміниться текст, якщо ввести в ці речення підмети, виражені займенником Вона? Зверніть увагу на останні два речення — на порядок слів у них. З якою метою вжито інверсію? Якого звучання вона надає текстові?
Квіти писала завжди живі, з натури, нерідко поєднуючи в одній Картині весняні й осінні—така картина й створювалася, природно, З весни до осені. Працювала самозабутньо, але не поспішаючи. Шість Жоржин на картині «Колгоспне поле» малювала три тижні, проте Залишилася ними задоволена. Любила, малювала, оспівувала передусім Квіти, але не тільки. Катерина Білокур Автор пейзажів і портреТів (наскільки, зрозуміло, придатна до їїунікальної творчості стара І жорстка система жанрів). Довго і дуже сильно хотіла вона намаЛювати «картину-казку» Лелеки принесли дитинку. Декілька разів Зверталася вона до цього сюжету, але подив і нерозуміння оточуючих, Що чекали від неї тільки нових «квіткових композицій», були такі сильні, що художниця віднесла «картину-казку» до своєї кімнати-Майстерні, де працювала і куди нікого не пускала І ніколи її більше Звідти не виносила.
Самостійна робота.
Замініть у реченнях виділені займенники синонімічними прикметниками чи прислівниками там, де це можливо. Укажіть, чи змінюється при цьому стилістичне забарвлення та емоційне навантаження ре-

Чення. Можна також використати такі контекстуальні синоніми: Катеринин, Катрин, цікавий, людський, народний, український Тощо.
1. Олександра Кравченка Дещо Загадково називають «знехтуваним Женихом» Катерини Білокур. Можливо, ця історія пов’язана саме з його ім ‘ям: майбутня авторка «Колгоспного поля» і «Буйної» відкинула подарований їй букет зі словами: «Якщо ти до квітів жорстокий, то на яку ласку мені сподіватися від тебе?».
2. Натюрморти Білокур захоплюють філософським осмисленням Життя. Зображені на них квіти, овочі, предмети побуту завдяки фанТазії, образній мювіхудожниці перетворюються на пісні, що оспівують Природу, людину та її діяння.
3. У тому маєві квітів вона забувала про Свою Недолю й знаходила Розраду, що зігрівала Її Чутливе серце.
4. Не змігши вступити через нестатки в сім "ідо Якогось НавчальНого закладу, удень працювала в полі, на городі, а ввечері, попоравшись У господарстві, до ночі малювала.
5. Полтавські художники тепло й щиро зустріли і Білокур, і її твори. А Деякі З МТІХ} Ясі Матвій Донців, залишилися впродовж Усього Життя її добрими друзями й порадниками.
6. Іншим Захопленням художниці була література. Змалку кохалася Вона в поезії Тараса Шевченка, не знаючи його мистецької творчості, а коли побувала вперше в 1949році в музеї Т. Шевченка в Києві й побаЧила його картини, ще глибше захопилася його генієм, а його біографія Стала для неї взірцем у подоланні труднощів.
7′. Уп ‘ятдесяті роки, коли їй стало трохи легше жити, вона читала багато літератури з образотворчого мистецтва, твори Івана Франка, Михайла Коцюбинського, Василя Стефаника, Генріха Гейне й Свої Враження переливала у твори, а також у листи до друзів і знайомих.
8. У дитячі роки вчитись у школі їй не довелося. Але тяга до знань, Книг допомогла їй пізніше заповнити прогалини в освіті. Любов до Малювання, до мистецтва поступово відтіснили Інші Інтереси.
9. Такого Сусідства різноманітних кольорів, яке ми бачимо на поЛотнах Білокур, у природі немає.
10. У1928році Катерина Білокур дізнається про набір студентів

У Київський театральний технікум і виріїиує ще раз спробувати свої

сили. Чому саме театральний технікум
Не зовсім зрозуміло. Мож

Ливо, хотілося Будь-що Вирватися з дому й одержати професійну

художню освіту.
11. Вона володіла рідкісним даром художника— абсолютним відчуттям кольору, як музикант чи співак Абсолютним слухом. її фарби співали, вона досягла Неабиякого Вміння писати чистими кольорами всю площину картини й навіть тіні, що вдається далеко не всім митцям.
12.1 сьогодні в Нашій Схвильованій пам ‘яті історія життя й творЧості Катерини Білокур — це найчистіша пісня серед тих пісень, які витворив Наш Народ упродовж: багатьох віків свого волевиявлення.
VI. Підсумок уроку


VII. Домашнє завдання
Для учнів із високим і достатнім рівнями знань: Описати одну з картин Катерини Білокур, дотримуючись правил вживання займенників у контексті та їх правопису.
Для учнів із середнім рівнем знань: Скласти словниковий диктант на 15—20 слів, які ілюстрували б орфограму «Правопис займенників», або 4 завдання тестового характеру.






 СИНОНІМІКА: СКЛАДНОСУРЯДНИХ І СКЛАДНОПІДРЯДНИХ РЕЧЕНЬ; СКЛАДНИХ БЕЗСПОЛУЧНИКОВИХ І СКЛАДНОСУРЯДНИХ; СКЛАДНИХ БЕЗСПОЛУЧНИКОВИХ І СКЛАДНОПІДРЯДНИХ, (українська мова 11 клас)

1.Клоуз-тест Завдання:  Вам необхідно продовжити речення одним словом.

1. Якщо в реченні одна граматична основа, то це речення …
2. Якщо в реченні дві і більше граматичних основ, то це речення …
3. Якщо дві або більше частин складного речення рівноправні між собою, то це речення називається …
4. Якщо одна з двох частин цього речення головна, а інша підрядна, то це речення називається …
5. Головне речення в схемі позначається дужками …
6. Підрядне речення в схемі позначається дужками …
7. Скільки існує видів відношень між частинами СС речення? 
8. Скільки головних груп відношень існує між частинами СП речення? (три).
9. Якщо підрядна частина СП речення відповідає на питання ЯКИЙ?, то це відношення … 
10.Якщо підрядна частина СП речення відповідає на питання ЩО саме?, КОГО саме? , то це відношення …
11. Якщо підрядна частина СП речення відповідає на питання ЗА ЯКИХ УМОВ?, то це відношення …
12. Якщо підрядна частина СП речення відповідає на питання ЧОМУ?, то це відношення … 
13. Якщо підрядна частина СП речення відповідає на питання ДЕ? ЗВІДКИ? КУДИ? , то це відношення … 
14. Якщо підрядна частина СП речення відповідає на питання КОЛИ? ВІДКОЛИ? , то це відношення …
 15.Якщо підрядна частина СП речення відповідає на питання НЕЗВАЖАЮЧИ НА ЩО? , то це відношення …
16. Якщо підрядна частина СП речення відповідає на питання ЯК? ЯКИМ ЧИНОМ?, то це відношення …



Проблемна ситуація

Посперечалися двоє друзів, коли один другому фільм переказував. «Машину повело — головний герой згубив шлях», — захоплено тараторив Максим. «Максе, ну що ти, нічого ж зрозуміти неможливо», — зробив зауваження Юрко. Треба казати: «Оскільки машину повело, головний герой згубив шлях» або «Машину повело, і головний герой згубив шлях». Максим здивовано пожав плечима: «А хіба воно не одне й те саме?»

А як ви вважаєте, хто має рацію?

Для аргументації думки скористайтеся довідковим матеріалом.


Довідковий матеріал


Синонімічними є:

1) складносурядні речення, що виражають часову послідовність подій, і складнопідрядні речення з підрядними часу: Пройшов дощ, і все зазеленіло. — Коли пройшов дощ, усе зазеленіло;

2) складносурядні речення і безсполучникові складні речення з однотипними частинами: Закінчилися канікули, і шкільне життя потекло звичним руслом. — Закінчилися канікули, шкільне життя потекло звичним руслом;

3) складнопідрядні речення і безсполучникове складне речення з різнотипними частинами: Якщо любиш кататися, то люби й санчата тягнути. — Любиш кататися — люби й санчата тягнути.



Лінгвістичне змагання

Переробіть запропоновані речення, щоб утворити щонайбільше синонімічних варіантів.

1. Не будь солодким — проглинуть. 2. Блискавка блисне — камінь трісне. 3. Є мудра книжка — не жалій годин. 4. Руки білі, а сумління чорне. 5. Скрізь побував, усього надивився, а скажу вам: нема країни кращої, ніж правда. 6. Впадеш — не засмутися, згубився — шукай-но слід, і серця не в’яли од випадкових бід. 7. Кликав вовк козу в гості — вона йти не хоче.



Синтаксична трансформація

Визначте типи наведених речень. Доберіть до них синонімічні з підрядним наслідковим. Запишіть їх. Поясніть уживання розділових знаків. Які нові відтінки значення з’явилися в перебудованих реченнях?

1. Краплі гучно затарабанили по склу, і полилася весела музика дощу.

2. Світла в кімнаті було дуже багато, аж усі присутні мружили очі.

3. Екскурсовод розповідала так цікаво, що до екскурсантів приєдналися випадкові перехожі.

4. Договір не підписали, бо в партнерів було багато уточнень і запитань.

5. Випало сила-силенна снігу, перші поверхи опинилися під снігом.






Синтаксична трансформація

Наведені сполучникові речення перебудуйте на складні безсполучникові.

Підкресліть граматичні основи, поясніть вживання розділових знаків між частинами безсполучникових речень.

1. На заході трохи вияснилося, і на мутному небі вирізалися контури чорних, мов важкі хмари, гір (М. Коцюбинський).

2. Поступово гроза з вершин насувалася ущелинами на морське узбережжя, і вже шугали блискавиці над морем, гублячи в його глибині свій шал (І. Цюпа).

3. Щоб вволю багатства мати, треба чесно працювати (Народна творчість).

4. Коли зійшло сонце, долини ріки вже очистилися від туману (О. Гончар).

5. Вітерець дихнув, і забриніли стебельця сіна (О. Гончар).

6. Як у травні дощ надворі, то восени хліб у коморі (Народна творчість).

7. Здавалося, що разом з листами поштар роздає людям радість і сам радується цьому більше за інших (Д. Ткач).

8. Тепер його ніхто не бачив, бо він був сам на сам із річкою (Г. Тютюнник).



Практикум з пунктуації

Прочитайте уривок з листа Василя Стуса до сина. Поясніть написання розділових знаків.

Дорогий Дмитре…

Ну от, тобі вже 17…

Що ж тобі побажати? Бери од кожної пори свого життя те, що вона тобі пропонує. Вимагати від часу — і немудро, і негідно, може. Але і не пливи за течією. Будь собою, тобто, виробивши тверді орієнтири, що таке добро і що зло, виростай у їхньому магнітному полі, аби по ньому все в тобі скристалізувалося (так Вернадський писав, згадуючи геологічні структури). Ідеал є один — добра і справедливості, чесності і любові. Іншого, мабуть, нема.

У твої літа найголовніше, може, вчитися любити. Вміти любити — то велике вміння. Не знаю, чи є в тебе дівчина. Дівчина має надати змогу тобі кращати, а не гіршати. Любов — то, може, єдина справжня квітка, подарована людині Богом. Тільки в любові людина розумна.

ІV. Підсумки уроку. Оцінювання.

Підсумковий тест

1. Складносурядні речення, що виражають часову послідовність подій синонімічні з:
 А складнопідрядними реченнями з підрядними причини;
Б складнопідрядними реченнями з підрядними часу;
 В складнопідрядними реченнями з підрядними мети;
 Г складнопідрядними реченнями з підрядними означальними.
2. Безсполучникові складні речення з однотипними частинами синонімічні з:
А складнопідрядними реченнями з підрядними часу;
Б складнопідрядними реченнями з підрядними умови;
В складносурядними реченнями;
 Г складнопідрядними реченнями з підрядними допустовими.
3. Складнопідрядні речення синонімічні з:
А безсполучниковими складними реченнями з однотипними частинами;
 Б безсполучниковими складними реченнями з різнотипними частинами;
В складносурядними реченнями;
 Г складними синтаксичними конструкціями


Домашнє завдання

Різнорівневе завдання

Напишіть власні міркування про любов, використовуючи: а) (достатній рівень) тільки прості речення; б) (високий рівень) тільки складні речення; в) (найвищий рівень) складні речення різних типів, що піддаються заміні синонімічними відповідниками.

0 коментарі:

Дописати коментар